Írástechnika – Mik egy regény mágikus összetevői? – 1.

Nagyon sok bejegyzést olvashattok tőlem, ami írástechnikával kapcsolatban íródott, és mindegyikben különböző témákról írtam, attól függően, hogy éppen az írástechnika melyik része érdekelt: a cselekmény, a téma, a karakterek kidolgozása vagy a megfelelő helyszínválasztás stb. De olyan bejegyzés még nem született, ahol azt próbáltam összeszedni, hogy mi minden szükségeltetik egy jó regényhez.

Ugyanis elgondolkodtam és írós barátokkal arról beszélgettünk, hogy egyes könyvek miért válnak bestsellerré, mások miért nem? Mi lehet a recept, aminek követésével létrehozhatunk egy olyan regényt, ami akár ott csücsülhet a könyvesboltok polcain?

Ezen eszmecserén felbuzdulva keresgélni kezdtem, és több írót is megkérdezve összeállítottam nektek egy receptet: A regény mágikus összetevőit olvashatjátok.

Íme egy lista, hogy miket fogok érinteni:

  • Cselekmény
  • Téma
  • Konfliktus
  • Dramaturgia
  • Nézőpont
  • Karakterek
  • Hely- és helyszínválasztás, háttér, világépítés (setting)
  • Hangulat
  • Leírás, párbeszéd, narráció
  • Érzelmek, motiváció
  • Flashback és Foreback
  • Nyelvtan és helyesírás
  • Stílus és hang
  • Sebesség és ritmus

 

Cselekmény

Egy jól felépített sztori elengedhetetlen. Enélkül nem tudsz teljes mértékben mesélni a karaktereidről, vagy megfogalmazni a mondandódat. Lehet, úgy gondolod, a történeted olyan jó, amennyire csak lehet, és majd később lesz, aki megszerkeszti és kijavítja a hibákat. A valóság az, hogyha itthon szeretnél bejutni egy kiadóhoz, akkor ők nem fognak azzal foglalkozni, hogy egyengessék az utadat, és nem fognak fölösleges energiákat beleölni egy félkész, rosszul felépített regénybe. Még akkor is kicsi az esély rá, hogyha valamilyen korszakalkotó művet dobtál össze.

Kicsi piac vagyunk, de nagyon nagy a verseny, képzelheted mennyi kéziratot kaphatnak naponta a kiadók és mekkora a zaj. Az elmúlt időszakban szerencsére egyre több hazai pályázatot hirdetnek, de ide is több száz pályázati anyag érkezik, ezért nem érdemes olyan kéziratot beküldeni, amit éppen tegnap fejeztél be. Hagyd érni az írást, küldd el bétáknak, ismerősöknek és nézz rá néhány hét, hónap múlva. Tudom, hogy nehéz ezt kérni, hiszen hónapokat, éveket is dolgozhattál egy íráson. De sajnos nem fog másképpen menni, az esetek 98%-ában biztosan kiesnek ezek a művek.

Kapcsolódó cikkeket a cselekményről itt olvashatsz:

Téma

Ha nem tudod, hogy miről írod a regényt, akkor az írás érdektelen. A téma az a belső üzenet, amelyet szeretnél közvetíteni az olvasóid számára – a szeretet, a kedvesség, a család összetartása, politikai ármánykodás, az árulás, a megbocsátás stb. Egy könyvnek több témája is lehet, de központi azonban csak egy. Jane Austen műveiben a központi téma gyakran az udvarlás, a szeretet és a házasság. Az ő regényeiben szerelmesek diadalmaskodnak, még akkor is, ha egy sor nehézséget és rengeteg kihívást kell elviselniük.

A téma sokszor egy kicsit absztraktabb módon is megjelenhet, egyfajta példabeszédként vagy erkölcsi normaként. La Fontaine “A teknős és a nyúl” meséjében a fő erkölcsi üzenet az, hogy a lassú megfontoltság kifizetődőbb. A teknős szimbolizálja a kitartást és következetességet, és ezt párhuzamban állítja a nyúl pökhendiségével és rátartiságával. A mese bizonyítja, hogy a hanyag természetet sokszor legyőzi az igyekezet.

Vagy nézzük meg Orwell Állatfarmját, amit gyakran allegóriának vagy modern fabulának is tartanak. A regény arról szól, hogy az állatok elűzik a gazdájukat és hamarosan a farm egy diktatúra helyszínévé válik. Egyes szereplőkben felfedezhetőek korábbi híres alakok, mint Sztálin, Lenin és Lev Trockij. Ennek a regénynek több témája is van, de a legfontosabb, hogy az abszolút hatalom gépezete a vezért leszámítva lassan mindenkit megőröl.

Kapcsolódó cikkeket itt olvashatsz:

Konfliktus

Az egyik létfontosságú összetevő, konfliktus nélkül nincs meg a főszereplő fő motivációja, a regény fő mozgatórugója. A konfliktusok feszültséget, érzelmeket hoznak létre az olvasóban, így azonosulni tud a főszereplővel. A konfliktusok mindenféle módon, mindenféle helyzetben megjelenhetnek. Nem feltétlenül jelent harcot vagy vérontást, konfliktus lehet belső is, ami pl. a főszereplőben játszódik le.

Kapcsolódó cikkeket itt olvashatsz:

Dramaturgia

Egyik legutáltabb kifejezés szerintem, amit írók hallhatnak. Egy láthatatlan mumus, amivel a kezdő írók nem tudnak mit kezdeni. A dramaturgiának sok magyarázata, definíciója létezik, hogy mit is jelent pontosan. Az én szavaimmal ez a regény helyes szerkezetét és felépítését jelenti, az olvasó figyelemfelkeltését és annak folyamatos fenntartását. A legtöbb kezdő szerző azt kapja meg elsőként, hogyha nem stimmel valami a regényével, hogy szétcsúszik a regény, vagy nem jó a dramaturgia, akkor ezalatt azt kell érteni, hogy a cselekmény logikátlan, egy idő után már nem tudja lekötni az olvasót, lapos lesz, vagy az író ugrál az egyes jelenetek között.

Ha valakinek problémája van ezzel, akkor ajánlom figyelmébe egy korábbi cikkemet, amiben a cselekménydiagramról írtam. Ennek a használata hozzásegíthet, hogy a dramaturgia a helyére billenjen.

 

Folyatása következik.

Légy a pártfogóm! Ha tetszik a munkásságom, akkor itt tudsz támogatni: https://www.patreon.com/cassyblacksmith

 

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.